Restaurant Vloer & Interieur

Restaurant Vloer & Interieur

Dit is nog een leuk voorbeeld om te zien op basis waarvan ik beslis in welk project ik investeer. Dit project, waarbij een restaurant zal worden opgeknapt, werd aangeboden via FundingCircle. Looptijd 3 jaar (dus een beetje afwijkend van de gemiddelde looptijd van 60 maanden voor crowdfunding projecten) en een rentepercentage van 19,90%. Na aftrek van de fee voor het platform blijft daar dus 18,90% van over. Een “mix” van verschillende looptijden in mijn portefeuille vind ik wel een aardig idee, maar eigenlijk maakt het niet veel uit.

Mijn gevoel (maar daar heb ik geen getoetste onderbouwing voor) zegt dat een kortere looptijd mogelijk met een geringer risico overeen zou kunnen komen, nu de ondernemer dus in staat (b)lijkt om in kortere termijn aan zijn verplichtingen te voldoen. De onderneming streeft dus niet per se naar de laagste (maand)last. Je zou kunnen stellen dat de onderneming er naar streeft om zo snel mogelijk weer schuldenvrij te zijn. Dat kan een positief teken zijn.

Maar dít is natuurlijk niet om te negeren: de toegekende risicoklasse is hier E. De kans op wanbetaling is volgens FundingCircle groot. De bedrijven waarin je kunt investeren zijn ingedeeld in de FundingCircle risicoklassen A+ tot en met E. Alle platforms (in mijn portefeuille) hanteren soortgelijke indelingen. “De indeling is gebaseerd op geschatte kans dat zich bij de aflossing van het krediet betalingsproblemen voordoen. Simpel gezegd: de kans dat het krediet niet of niet volledig kan worden terugbetaald. Deze geschatte kans op betalingsproblemen is het kleinst voor bedrijven in de klasse A+ en het grootst voor bedrijven in de klasse E“.

Deze onderneming bestaat al sinds 1985. Dat schept bij mij vertrouwen.

De pitch is verder (heel) beperkt. Anders dan bijvoorbeeld bij Collin Crowdfund Horeca Crowdfund of Geldvoorelkaar – waar de pitch zeer uitgebreid is, en waar ruim aandacht wordt besteed aan zekerheden – is een pitch bij FundingCircle altijd beperkt tot enkele regels.

Wekker

Ondanks het feit dat hier stond dat het project op 29 mei om 12:09 uur open zou gaan, ging hij al rond 10:15 uur open. FundingCircle zou daar natuurlijk wat nauwkeuriger moeten zijn. Soms staat er helemaal geen tijd (wel een indicatie “over x uur”; maar dat is dus een indicatie die op hele uren is afgerond). Soms staat er een exact tijdstip, maar zoals je ziet is zelfs daar een behoorlijke speelruimte mogelijk. Zaak dus om even scherp te zijn als je zeker in een project wilt investeren en daarbij niet de boot wilt missen. Het instellen van een tijd met alarmsignaal helpt mij in die gevallen.

Een vaak gezien fenomeen, waar investeerders nog wel eens over klagen, is de snelheid waarmee projecten worden volgeschreven. Al binnen een uur na opening was dit project voor 55% volgeschreven. Om 12:15 uur (rond het tijdstip dat dit project eigenlijk open zou gaan), was zelfs reeds 85% van het project volgeschreven. En om 13:15 uur heb je als investeerder je kans alweer laten lopen. Je ziet, het is nog best een uitdaging om op tijd in te stappen in een crowdfunding project. Zeker wanneer het project een geringe omvang heeft.

Jaarrekening

De jaarrekening voor 2015 is leeg (waarom?) en de andere jaren toont een afname van langlopende schulden, een geringe stijging van kortlopende schulden en een daling van kosten.

Online reputatie

Een onderneming die sinds 1985 bestaat heeft natuurlijk reputatie opgebouwd. Zeker in de Horeca is imago van belang en referenties zijn natuurlijk online eenvoudig te checken. In deze tijd waarin social media een bedrijf kan  maken of breken vind ik het belangrijk om even te zien hoe de onderneming waarin ik overweeg te investeren bekend staat. Een zoekopdracht via Google op de bedrijfsnaam, plaats en het woord “klacht” levert niets op. Ook niet via het woord “slecht”. Dat is sowieso al goed nieuws. De foto’s tonen een mooi (van buiten) en gezellig (van binnen) pand. De recensies die her-en-der te vinden zijn (tripadvisor, eet.nu, Google-reviews, zijn positief. Een prima reputatie voor een restaurant.

Eén klacht

Oké, eerlijk is eerlijk. Met wat volharding (“zoeken” moet je wel goed doen), heb ik één negatieve ervaring gevonden. Nou kan er eens een steekje vallen en soms neigen consumenten er naar om negatieve ervaringen online te posten wanneer ze zich offline niet gehoord voelen. Voor de zekerheid even op de recensent verder gezocht om te bepalen of dit wellicht een notoire klager betrof. Dat bleek niet zo te zijn. Dus die ene klacht was misschien wel een terechte oorvijg. Ik bedenk ook dat Appingedam natuurlijk wat anders is dan hartje Amsterdam. Dus ik verwacht ook niet direct honderden reviews te vinden.

In ieder geval voor mij een prima project om aan mijn portefeuille toe te voegen. De kunst is om kritisch te blijven, niet blind in een crowdfunding project te stappen, maar ook te accepteren dat 100% zekerheid een utopie is. De meeste zekerheid kun je zelf nog aanbrengen door de risico’s die je onvermijdelijk loopt te spreiden over een brede portefeuille.