Dit had ik kunnen weten

Dit had ik kunnen weten – is de eerste gedachte die in mij opkomt nu ik ontdek dat ik tegen mijn eigen strategie in heb gehandeld. En dus een waardevolle les die me weer scherper zal maken voor een volgende keer. Wat is er gebeurd?

Medio april schreef ik in op een crowdfunding project bij FundingCircle. Dit project werd in de derde week van april geïncasseerd en de terugbetaling voor de maand mei zou plaats moeten vinden. FundingCircle zit boven het incassoproces en stuurt mij 15 mei een mail met daarin de volgende informatie:

” . . . Onderhoudsbedrijf Hefbruggen
ID: 167798755
De incasso van mei is niet geslaagd. Wij hebben contact met de kredietnemer, maar wij hebben nog geen betaling of toezegging ontvangen. Wij hebben derhalve het formele incasso proces opgestart met als doel de betaling alsnog zo spoedig mogelijk voldaan te krijgen . . . ” 

Ik vind het al sowieso zeer vreemd dat een eerste termijn achterstand oploopt. Betalingsproblemen na verloop van tijd – door welke tegenslag dan ook – kan ik me voorstellen. Maar al bij de eerste termijn? Dat doet vragen rijzen.

In deze en deze tekst heb ik beschreven hoe ik normaliter (vóór inschrijving op een project) het image van een ondernemer beoordeel. Vaak is er wel iets te vinden over een ondernemer waardoor ik een goed of slecht gevoel krijg. Maar bij dit bewuste project voor “Onderhoudsbedrijf Hefbruggen” heb ik die online check niet gedaan. Nu deed ik die controle alsnog. En hieronder kun je zien wat ik – als mosterd na de maaltijd – vond:

 

Dus 6 reviews. Over langere tijd. En geen enkele positief.

Voor mij de les: blijf in godsnaam trouw aan je crowdfunding-strategie. Check de reputatie van een ondernemer voordat je er mee in de crowdfunding-zee gaat. Had ik deze check vooraf wél gedaan, dan was ik er in dit geval niet in gestapt. Nu moeten we nog maar zien hoe dit af gaat lopen.

Update 26-06-2018: onderstaande info vond ik later. Een en ander bevestigt mijn gevoel.

Update 28-06-2018: dit alles riep bij mij wat vragen op. Daarom heb ik inmiddels ook al contact gehad met het crowdfunding platform over deze ondernemer. Ik zal in later stadium meer informatie geven, maar voor dit moment alvast één tipje van de sluier: het platform bevestigde mij dat het – vooraf – op de hoogte was van deze online reputatie van de ondernemer. Desondanks werd het krediet verleend. Inmiddels zijn er twee termijnen betalingsachterstand (de eerste 2 van 60). Ik ben erg benieuwd hoe dit verder zal verlopen.