Betalingsachterstand?

Een potentiële investeerder in crowdfunding-projecten vraagt zich wellicht af hoe dat dan gaat. Wat gebeurt er wanneer er betalingsachterstand ontstaat?

Hieronder een voorbeeld. Dit is een bericht dat ik ontving van FundingCircle. Ik heb de projectnamen en omvang van de investering even verwijderd (want die voegen niets toe aan dit voorbeeld), maar verder is het een accurate weergave van de werkelijkheid.

Dit om even aan te geven dat Crowdfunding geen kwestie is van zorgeloos rendement binnenharken. Sommige ondernemers hebben pech, sommige ondernemers zijn ronduit boeven.

Middels deze mail informeren wij u over de voortgang van de kredietprojecten waar u in heeft geïnvesteerd. Voor de projecten met een achterstallige betaling onderhoudt de Collections & Recoveries afdeling van Funding Circle een intensief contact met kredietnemers om deze achterstanden in te lopen en betalingen alsnog te realiseren. Onderstaand vindt u de actuele statussen van de kredietprojecten in uw portfolio met achterstallige betalingen:
 

Uitstaande terugbetalingen
Zodra een betalingstermijn is verlopen neemt onze afdeling Collections & Recoveries direct contact op met de kredietnemer om de aard van de betalingsachterstand te achterhalen. Er worden direct afspraken gemaakt om de achterstand in te lopen. De onderstaande projecten hebben een betalingsachterstand.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: er zijn enkele aflossingen gedaan)
De incasso van augustus is niet geslaagd. Wij hebben nog geen contact mogen vernemen van de kredietnemer. Dit komt waarschijnlijk door de vakatieperiode. Wij hebben derhalve het formele incassoproces opgestart met als doel de betaling alsnog zo spoedig mogelijk voldaan te krijgen.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: er zijn enkele aflossingen gedaan)
De incasso van augustus is geslaagd. Hierdoor bedraagt de achterstand nog steeds één termijn. Wij zijn in contact met de kredietnemer en hebben een afbetalingsplan afgesproken. Het plan behelst dat de incasso’s steeds zullen slagen en dat we vanaf september gedurende vier maanden steeds 1/4 van een termijn extra mogen ontvangen. Hierdoor zal de achterstand ingelost worden in december.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: er zijn enkele aflossingen gedaan)
De incasso van augustus is niet geslaagd. Ondanks de vele pogingen en waarschuwingen hebben wij geen betaling mogen ontvangen van de kredietnemer. De kredietnemer heeft vandaag ook aangegeven dat de betaling niet op tijd ontvangen zal worden. Wanneer de achterstand oploopt tot meer dan 90 dagen zullen we de lening opzeggen. De kredietnemer ziet wel nog een oplossing maar wij zullen de standaardprocedure volgen.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: er zijn enkele aflossingen gedaan)
De incasso van augustus is niet geslaagd. Wij hebben een afspraak om de incasso van september te laten slagen en de achterstand in te lopen voor eind september. Wij blijven dit nauwgezet opvolgen zodat de gemaakte afspraken worden nagekomen.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: er zijn enkele aflossingen gedaan)
De incasso van augustus is niet geslaagd. Wij hebben reeds een deelbetaling mogen ontvangen. Wij staan in contact met de kredietnemer om het restant zo spoedig mogelijk te ontvangen. Van zodra wij het restant ontvangen hebben zullen wij dit spoedig aan u overmaken.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: deze “ondernemer” heeft geen enkele aflossing gedaan)
Wij hebben de lening opgezegd en de gehele vordering opgeëist bij de kredietnemer. Op de opzegging is niet gereageerd, ook hebben wij telefonisch geen contact kunnen krijgen. Ondanks de vele pogingen en waarschuwingen hebben wij geen betaling mogen ontvangen van de kredietnemer, waardoor wij de kredietnemer bij het BKR hebben geregistreerd met een A2 codering. Ook hebben wij een externe partij onderzoek laten doen en huisbezoeken af laten leggen. Deze partij heeft kortstondig contact gehad met de eigenaar van het bedrijf. Het enige dat werd vernomen is dat hij stelde ‘failliet’ te zijn. Blijkens de faillissementsregisters is dit echter niet het geval en berust dit dus niet op waarheid. Het lijkt er dus sterk op dat de kredietnemer niet de intentie heeft om de vordering terug te willen betalen. Wij hebben het dossier inmiddels overgedragen aan onze advocaat en wij kijken nu samen naar de beste stappen om te ondernemen, met uiteraard als doel om uw investering terug te krijgen.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: er zijn enkele aflossingen gedaan)
De incasso van augustus is niet geslaagd. Wij hebben een betalingstoezegging mogen ontvangen om de achterstand in te halen voor de volgende incasso. Wij blijven dit nauwgezet opvolgen zodat de gemaakt afspraken ook worden nagekomen.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: er zijn enkele aflossingen gedaan)
De incasso van augustus is niet geslaagd. Wij hebben nog geen contact mogen vernemen van de kredietnemer. Dit komt waarschijnlijk door de vakatieperiode. Wij hebben derhalve het formele incassoproces opgestart met als doel de betaling alsnog zo spoedig mogelijk voldaan te krijgen.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X
De incasso van augustus is niet geslaagd. Hierdoor is de achterstand opgelopen tot twee termijnen. Wij hebben nog geen contact mogen vernemen van de kredietnemer. Dit komt waarschijnlijk door de vakatieperiode. Wij blijven derhalve het formele incassoproces volgen met als doel de betaling alsnog zo spoedig mogelijk voldaan te krijgen.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: er zijn enkele aflossingen gedaan)
De incasso van augustus is niet geslaagd vanwege de vakantieperiode. Wij hebben een betalingstoezegging mogen ontvangen om de termijn voor de volgende incasso te mogen ontvangen. De kredietnemer gaf ook aan dat de incasso van september gewoon zal slagen. Van zodra wij de betaling hebben ontvangen, zullen wij deze zo spoedig mogelijk aan u overmaken.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: er zijn enkele aflossingen gedaan)
De incasso van augustus is niet geslaagd. Hierdoor is de achterstand opgelopen tot twee termijnen. Wij hebben een betalingstoezegging mogen ontvangen van de kredietnemer om deze volgende week te ontvangen. Wij blijven het formele incassoproces volgen met als doel de betaling alsnog zo spoedig mogelijk voldaan te krijgen.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: er zijn enkele aflossingen gedaan)
De incasso van augustus is niet geslaagd. Wij hebben een betalingstoezegging mogen ontvangen om deze termijn voor de volgende incasso te ontvangen. Wij blijven dit nauwgezet opvolgen zodat de gemaakte afspraken worden nagekomen.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: er zijn enkele aflossingen gedaan)
De incasso van augustus is niet geslaagd. Wij hebben reeds een deelbetaling mogen ontvangen. Wij staan in contact met de kredietnemer om het restant zo spoedig mogelijk te ontvangen. Van zodra wij het restant ontvangen hebben zullen wij dit spoedig aan u overmaken.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: er zijn enkele aflossingen gedaan)
De incasso van augustus is niet geslaagd. Wij hebben nog geen contact mogen vernemen van de kredietnemer. Dit komt waarschijnlijk door de vakatieperiode. Wij hebben derhalve het formele incassoproces opgestart met als doel de betaling alsnog zo spoedig mogelijk voldaan te krijgen.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: er zijn enkele aflossingen gedaan)
De incasso van augustus is niet geslaagd. Wij hebben nog geen contact mogen vernemen van de kredietnemer. Dit komt waarschijnlijk door de vakantieperiode. Wij hebben derhalve het formele incassoproces opgestart met als doel de betaling alsnog zo spoedig mogelijk voldaan te krijgen.

 

ID: XXXXXXXXX
Gefinancierd: € X | Openstaand: € X      (Opmerking: deze “ondernemer” heeft geen enkele aflossing gedaan)
De incasso van augustus is niet geslaagd. Wij hebben nog geen contact mogen vernemen van de kredietnemer. Dit komt waarschijnlijk door de vakantieperiode. Wij hebben derhalve het formele incassoproces opgestart met als doel de betaling alsnog zo spoedig mogelijk voldaan te krijgen.